"Aktywni razem - Program aktywnej integracji poprzez aktywizację zawodową i społeczną osób zagrożonych wykluczeniem społecznym w Mieście Żory" realizowany dla Osi priorytetowej IX Włączenie społeczne, Działania 9.1 Aktywna integracja, Poddziałania 9.1.6 Programy aktywnej integracji osób i grup zagrożonych wykluczeniem społecznym w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Śląskiego na lata 2014 – 2020,

 

Projekt „Aktywni razem - Program aktywnej integracji poprzez aktywizację zawodową i społeczną osób zagrożonych wykluczeniem społecznym w Mieście Żory" realizowany jest w Mieście Żory przez Miejski Ośrodek Pomocy Społecznej w partnerstwie z Polskim Stowarzyszeniem na rzecz Osób z Upośledzeniem Umysłowym Koło w Żorach.

 

Celem głównym projektu jest zwiększenie zdolności do zatrudnienia oraz integracji społeczno zawodowej osób i grup zagrożonych wykluczeniem społecznym.

Grupa docelowa - 40 osób w tym: osoby bezrobotne, bezdomne, uzależnione, głęboko niepełnosprawne intelektualnie po 25 roku życia, rodzice zastępczy i wychowankowie pieczy zastępczej.

 

DZIAŁANIA NA RZECZ RODZICÓW ZASTĘPCZYCH I WYCHOWANKÓW PIECZY ZASTĘPCZEJ

Zajęcia wyrównawcze tzw. korepetycje to działania projektu, dzięki którym 10 wychowankom rodzin zastępczych zostanie zagwarantowana możliwość wyrównywania braków edukacyjnych, powtarzania oraz utrwalania zdobytej wiedzy. Planuje się, aby zajęciami wyrównawczymi objąć wychowanków mających trudności w opanowaniu programu przedmiotów wynikających z podstawy programowej lub osób, które nie mając tym problemu, ale chcą rozwijać swoje zainteresowania. Z jednej strony system klasowy powoduje, że dzieci, które mają problemy z przyswajaniem wiedzy nie są w stanie opanować minimum programowego. Z drugiej strony rodzice zastępczy nie często dziadkowie, to osoby w podeszłym wieku nie potrafią pomóc swoim wychowankom w nauce, np. w odrabianiu zadań domowych. Kolejną przeszkodą rodziców zastępczych w zaspokojeniu całkowitych potrzeb edukacyjnych wychowanków są ich niskie dochody lub niewystarczająca pomoc pieniężna na utrzymanie dziecka wymagającego szczególnego wsparcia. Kolejnym działaniem dla tej grupy będą zajęcia ogólnorozwojowe rozwijające zainteresowania i talent. W ramach powyższych działań planuje się zapewnienie 10 wychowankom udział w zajęciach rozwijających zainteresowania i talent tj. sportowych, muzycznych, plastycznych, tanecznych itp. zgodnie z ich zainteresowaniami. Przykładowo, uczestnictwo w zajęciach plastycznych sprzyja aktywizowaniu myślenia, przyczynia się do rozwoju samodzielności, refleksyjności i pomysłowości. A dalej daje większą elastyczność myślenia w nauce szkolnej, rozwiązywaniu trudnych sytuacji. Z kolei uczestnictwo w zajęciach tanecznych uczy integracji w grupie, wpływa na wyładowanie napięć i emocji, wyrażanie uczuć a także pomaga w uczeniu się współpracy grupowej. Kolejnym działaniem zarówno dla wychowanków rodzin zastępczych jak i ich opiekunów jest 3 dniowy wyjazd z elementami treningu kompetencji i umiejętności społecznych i/lub zajęciami integracyjnymi promującymi aktywne formy spędzania wolnego czasu. W ramach powyższego działania 10 wychowanków i 10 rodziców zastępczych skorzysta z 3 dniowego wyjazdu w okolice Beskidu Śląskiego. Podczas wyjazdu zorganizowane zostaną zajęcia profilaktyczne i trening kompetencji i umiejętności społecznych z elementami zajęć integracyjnych promujących aktywne formy spędzania wolnego czasu. Następnymi działaniami dla rodziców zastępczych będzie przeprowadzenie grupowych 10 godz. warsztatów z zakresu szerokorozumianej współpracy z rodziną naturalną oraz indywidualne poradnictwo prawne z zakresu prawa rodzinnego. Jako ostanie działanie dla rodziców zastępczych przewiduje się zorganizowanie grupowych warsztatów pt." Więź jako podstawowy czynnik chroniący rozwój człowieka". W ramach zadania 10 rodziców zastępczych będzie uczestniczyło w 40 godzinnych warsztatach poświęconych więzi rodzinnej. Z wieloletniego doświadczenia pracy z rodzinami zastępczymi wynika, iż rodzice zastępczy, którzy starają się postępować najlepiej jak potrafią z przyjętymi dziećmi, na pewnym etapie swojej pracy stają się sfrustrowani i wypaleni. Tymczasem zrozumienie istoty relacji przywiązania, jaką są regulacje emocjonalne i zrozumienie zachowań dziecka wynikających z pozabezpieczanego stylu przywiązania staje się kluczem nie tylko do sukcesu rodzicielstwa zastępczego ale i do dobrego funkcjonowania dziecka teraz i w przyszłości.

 

DZIAŁANIA NA RZECZ OSÓB GŁĘBOKO NIEPEŁNOSPRAWNYCH INTELEKTUALNIE

Kompleksowe wsparcie dla 6 osób głęboko niepełnosprawnych intelektualnie po 25 roku życia będzie świadczone w budynku OREW (dostosowanym do potrzeb osób niepełnosprawnych od poniedziałku do piątku od godz. 7.30 do 14.30). Zajęcia obejmować będą działania rewalidacyjne prowadzone przez oligofrenopedagoga oraz rehabilitacyjne świadczone przez fizjoterapeutę. Opiekę oraz zabiegi higieniczne wykonywać będzie opiekun osoby niepełnosprawnej. Prowadzona będzie dodatkowa terapia przez ekspresję w postaci muzykoterapii i dogoterapia. Uczestnicy dowożeni będą na zajęcia i odwożeni z zajęć do domu busem. Nauczyciel oligofrenopedagog – poprzez prowadzenie zajęć rewalidacyjnych podejmuje wszelkie działania wchodzące w zakres rewalidacji osób głęboko niepełnosprawnych. Będzie to kontynuacja prowadzonych zajęć w OREW. Celem oddziaływań rewalidacyjnych jest rozwój i aktywizowanie tych wszystkich właściwości intelektualnych i osobowościowych podopiecznego, które umożliwiają mu pełne uczestnictwo w życiu. Oznacza to przywrócenie człowiekowi możliwie pełnej i samodzielnej sprawności funkcjonowania w środowisku. Rewalidacja jest procesem dydaktyczno – wychowawczo–terapeutycznym z zaplanowanymi celami dostosowanymi indywidualnie dla każdego podopiecznego ze względu na ogromną różnorodność zaburzeń. Są to między innymi zaburzenia rozwoju mowy, deficyty w zakresie sprawności analizatora wzrokowego i słuchowego, zaburzenia lateralizacji, sprawności motorycznej i manualnej, zaburzenia emocjonalne oraz wad postawy. Główne kierunki oddziaływań rewalidacyjnych to: dynamizowanie rozwoju, kompensowanie czyli wyrównywanie przez zastępowanie, korygowanie zaburzonych funkcji, defektów zniekształceń, optymalne usprawnianie, rozwijanie tych funkcji psychicznych i fizycznych, które są najsilniejsze i najmniej uszkodzone. Fizjoterapeuta poprzez zabiegi fizjoterapeutyczne ma na celu unikanie regresu fizjologicznego, usprawnianie fizyczne, rugowanie bólu, masaże zapobiegające spastyce mięśni, likwidowanie napięcia mięśniowego i inne czynności wchodzące w zakres fizjoterapii. Muzykoterapeuta poprzez prowadzenie zajęć z muzykoterapii pokazuje jak istotny wpływ ma muzyka na osoby niepełnosprawne. Podczas zajęć dochodzi do stymulacji fizycznej, doskonaleniu koordynacji motorycznej, dostarczeniu doświadczeń społecznych, wyrażaniu w sposób czytelny i akceptowany swoich uczuć. Ponadto muzykoterapia prowadzi do pozytywnej trwałej zmiany w postrzeganiu samego siebie, w aktualnych relacjach i ogólnie rozumianej, jakości życia. Terapeuta podczas zajęć z dogoterapii w najbardziej naturalny sposób „przemyca” trudne, czasem żmudne ćwiczenia wspomagające rehabilitację za pomocą odpowiednio wybranych i przygotowanych psów. Pies daje możliwość wykonania ćwiczeń w naturalny sposób i jednocześnie okazania uczuć. Podczas zajęć wykonuje się wiele rodzajów ćwiczeń i zabaw, które mają służyć podstawowemu celowi dogoterapii, wszechstronnemu rozwojowi podopiecznego. Dogoterapia oddziałuje na sferę emocjonalną przez przełamanie bariery niepewności przed kontaktem z psem, akceptowanie obecności psa bliskim otoczeniu, eliminowanie agresji i autoagresji u podopiecznego, kształtowanie pozytywnych emocji pacjenta, rozwój empatii i poprawę samooceny.

 

DZIAŁANIA NA RZECZ OSÓB BEZROBOTNYCH, BEZDOMNYCH, UZALEŻNIONYCH

Ważnym elementem wsparcia jest eliminowanie różnego rodzaju barier organizacyjnych, prawnych i psychologicznych z jakimi spotykają się osoby zagrożone wykluczeniem społecznym, borykające się z problemem dyskryminacji na rynku pracy. Problem ten dotyczy w głównej mierze osób długotrwale bezrobotnych, w tym bezdomnych, borykającymi się nierzadko z problemami uzależnienia od alkoholu i innych środków odurzających. W ramach wsparcia powyższych grup społecznych (14 osób) zakłada się przeprowadzenie indywidualnej i grupowej terapii odwykowej. Głównym celem terapii będzie praca nad odkryciem i wzmocnieniem motywacji osób uzależnionych do zmiany. Z kolei zadaniem terapeuty będzie między innymi odkrycie i uświadomienie uczestnikom terapii nowych umiejętności, które mogą okazać im się przydatne na nowej drodze życia. Taka terapia pokazuje tym osobom, że potrafią coś więcej, że są w stanie same pokierować swoim życiem. To wzmacnia ich poczucie wartości i buduje pewność siebie. Osoby uczestniczące w terapii odwykowej odkrywają swoje mocne strony, a niekiedy nawet ukryte talenty. Praca terapeutyczna z osobami uzależnionymi skupia się na budowaniu motywacji, uczeniu utrzymywania abstynencji. Prowadzi także do akceptacji własnego uzależnienia, co jest najważniejszym krokiem na drodze do zapobiegania nawrotom picia, zażywania narkotyków czy dopalaczy. W dalszej perspektywie terapia to praca nad rozwiązywaniem problemów osobistych. Ponadto w celu wzmocnienia tej grupy społecznej zakłada się w ramach aktywizacji zawodowej zlecenie wyspecjalizowanej jednostce zorganizowanie i przeprowadzenie grupowych i indywidualnych warsztatów z doradcą zawodowym, kursów zawodowych zakończonych egzaminem państwowym potwierdzającym zdobyte kwalifikacje oraz staży. Niniejszy warsztat będzie obejmował tematykę z zakresu roli motywacji w działaniu (motywacje zewnętrzne i zewnętrzne), analizy dyspozycji i predyspozycji zawodowych, bilansu osobowości (zainteresowania, analiza mocnych i słabych stron, umiejętności), autoprezentacji, planowania ścieżki zawodowej. Ostatnim etapem warsztatów będzie stworzenie dla każdego odbiorcy wsparcia (14 osób) Indywidualnego Planu Działania. Następnym etapem aktywizacji zawodowej będzie zorganizowanie i przeprowadzenie przez wyspecjalizowaną, uprawnioną jednostkę kursów zawodowych zakończonych formalnym egzaminem potwierdzającym zdobyte kwalifikacje. Z kolei ostatnim etapem aktywizacji zawodowej osób bezrobotnych, bezdomnych, niepełnosprawnych (z wyłączeniem głębokiej niepełnosprawności intelektualnej) i uzależnionych będzie zorganizowanie przez uprawnioną do tego jednostkę staży zawodowych. Zakłada się, że ze szkoleń zawodowych i staży skorzysta 10 osób z czego 5 w roku 2016 i 5 osób w roku 2017.

 

Całkowita wartość projektu: 754.803,80 zł

Dofinansowanie ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego: 641.583,23 zł

Wkład własny: 113.220,57 zł